7/23/2015

Ressenya: Un millón de gotas

Un millón de gotas

Víctor del Árbol




Víctor del Árbol



 La faixa del llibre ja ens fa anar alerta: 

"5.ª edición
Al éxito de crítica y lectores de Un millón de gotas se suman los elogios de la prensa francesa".

Hi ha molts aspectes que m'han agradat d'aquest llibre, però el que m'ha atrapat —no podria dir el contrari quan les 669 pàgines m’han durat una setmana i escaig— ha estat la saviesa que desprenia la veu narrativa; arribats a aquest punt no m’ha interessat més si després la tercera persona es converteix en primera o si tornava a estar exposada a un final justificat. No parlaré ni d’estructura, ni d’estil, ni de tècniques literàries. Jo només puc parlar-ne segons el meu bagatge com a lectora i he de dir que, amb relació als tres, cap m’ha sorprès, potser rellevats per un interès personal meu. M'explico: 

El que realment m’ha impactat ha estat el rerefons, el neguit que encara perduda dins meu, en aquesta tarda de juliol. És difícil trobar llibres en què un paràgraf o una frase ens obligui a aturar la seva lectura per poder adonar-nos de la magnitud del seu significat. He de dir que, més d’una vegada, m’he descobert abstreta, perduda entre la immensitat d’una sentència, disposada a claudicar amb el meu silenci davant d’una lucidesa evident:

“Los hijos de los héroes nunca están a su altura.”

“ Las casualidades solo son una apariencia en la que se escudan los que no necesitan saber más.”

“Nadie puede imaginar hasta qué punto llega a ser retorcido el ser humano cuando se le otorga el papel de verdugo (...)”.

“La juventud solo humilla la vejez de los que no han vivido suficientes vidas.”

N’estava gaudint tant, de tanta profunditat, que em vaig adonar que no estava encuriosida en com l’autor resoldria els enigmes, tot i que  val a dir que m'ha satisfet descobrir un cert paral·lelisme amb els procediments emprats per l’escriptor Hillary Waugh (recentment descobert i admirat per mi). Tant  se val  qui era o eren els assassins si ja estava impregnada d’aquella màxima que deixava que s’apoderés de mi:

 “Todos los hombres caben dentro 
del mismo hombre (...)”, 

i per tant, si la trama o la temàtica és innovadora o no, o si la nissaga dels Gil és versemblant amb les expressions dels seus personatges, per a mi, ha estat secundari.

El que més m’ha commogut és l’essència que va brollant durant tota la novel·la. Va propagant-se i, alhora, unificant la psicologia dels personatges amb la presa de decisions i les seves respectives conseqüències.  Quan l’ésser humà és posat a prova pel cinisme de la vida (permeteu-me l’eufemisme), és quan més em refermo en que qualsevol pot arribar a esdevenir un assassí.


A tall existencialista, mai he acabat  d’estar d’acord amb la piràmide de Maslow, trobo que no és cert que només un cop satisfetes les necessitats més físiques una persona es plantegi d’altres, que a priori se’ns ha presentat a la cúspide de l’escaire. És evident que el raonament del psicòleg no deixa de tenir una base capitalista. La novel·la replanteja la naturalesa humana, l’equipara a un llop siberià. La dignitat no és tan important com el reconeixement de les generacions que es deixen enrere; aquell regraciament que en darrera instància es referia l’esmentat psicòleg amb la seva escala de les necessitats. 

Un millón de gotas qüestiona l’esperit, l'empeny a reflexionar sobre quin és el preu de cadascú: si un bocí de pa davant una pell tatuada d’ossos, un regalim d’aigua pura que s’escapa del got a un mil·límetre d'una boca d’espart o una història d’herois de guerra en una ànima foradada on els ideals s’han escolat.